Jak przetrwać kryzys reputacji w swojej firmieNie można zapobiec pojawieniu się złych wiadomości, ale można pozytywnie pozycjonować firmę, aby ograniczyć szkody, gdy tak się stanie. Kryzys reputacji to każde wydarzenie, które zagraża reputacji organizacji. Wydarzenia te zazwyczaj wiążą się z negatywnym postrzeganiem marki, które może mieć wpływ na sprzedaż i udział w rynku. Kryzys reputacji jest poważnym zagrożeniem dla każdej firmy, zarówno dużej, jak i małej. Tym, co sprawia, że skuteczna reakcja na kryzys jest jeszcze większym wyzwaniem dla małych firm, są ich ograniczone zasoby finansowe, ograniczone możliwości kadrowe i widoczność jako mniejszej firmy. Niezależnie od wielkości i zasięgu, każda firma powinna mieć przygotowany plan działania na wypadek potencjalnego kryzysu PR. Istnieją trzy kroki, które pomogą przygotować się na najgorsze: Poznaj swoje czynniki ryzyka, Miej plan na miejscu i zbuduj swój planer komunikacji kryzysowej.

Poznaj swoje czynniki ryzyka

Wiedza o tym, jakie czynniki mogą doprowadzić do kryzysu, pomoże Ci się przygotować. Należą do nich:

  • Narażenie prawne: Czy Twoje produkty lub usługi naruszają jakieś prawa lub przepisy?

  • Kwestie związane z reputacją marki: Czy Twoje produkty lub usługi będą miały negatywny wpływ na Twoją markę?

  • Kwestie związane z łańcuchem dostaw: Czy Twoi dostawcy mogą zaspokoić popyt lub czy mają negatywny wpływ na Twój łańcuch dostaw?

  • Kwestie związane z talentami: Czy istnieje problem z kluczowymi talentami lub z kulturą firmy?

  • Kwestie finansowe: Czy istnieje potencjalny problem finansowy, który może znacząco wpłynąć na Twoją firmę?

Posiadanie planu komunikacji kryzysowej

Powinieneś mieć plan komunikacji na każdy możliwy scenariusz. Obejmuje to potencjalne kryzysy PR i ich możliwe rezultaty.

  • Na czym polega kryzys? Co się stało i dlaczego? Jak wygląda teraz sytuacja?

  • Kto jest zaangażowany? Kim są kluczowi interesariusze i kim są kluczowi reporterzy?

  • Gdzie będzie rozgrywał się kryzys? Gdzie sytuacja będzie relacjonowana i analizowana?

  • Jakie są kluczowe komunikaty? Co Twoja firma jest gotowa powiedzieć o sytuacji?

  • Jaki jest pożądany wpływ? Co chcesz, aby się stało w wyniku reakcji Twojej firmy?

  • Kiedy będziesz reagować? Jak szybko zareagujesz na sytuację?

Twój zespół ds. komunikacji kryzysowej powinien składać się z osób, które w pełni rozumieją zarówno sytuację, jak i Twoją misję. Najlepiej, jeśli członkowie zespołu będą mieli zróżnicowane wykształcenie, które przemawia do szerokiego grona odbiorców. Najlepiej, jeśli w zespole znajdzie się jedna lub więcej osób, które mają doświadczenie w obsłudze kryzysów PR.